Nieuw voorraadsysteem
Afgelopen weken ben ik druk geweest met het opruimen van de voorraad in de kelder van een klant. De klant kwam met de vraag of ik kon helpen om een systeem te verzinnen wat voor heel het gezin werkzaam was. Er gingen regelmatig producten over datum, omdat iedereen de spullen op een andere plek in de kelder had neergezet bij het uitruimen van de boodschappentassen. Erg zonde.
Dit was de situatie toen we begonnen. Een aantal schappen met daarop levensmiddelen. Maar daarnaast ook andere spullen, zoals decoratie, vuilniszakken en keukenspullen.
We zijn begonnen met alle schappen leeg te halen. We hebben de spullen direct in verschillende groepjes op de grond gesorteerd. Vervolgens hebben we per groepje bekeken of er producten zijn die weg konden, zoals een verlopen houdbaarheidsdatum, of producten die nooit gebruikt worden. We hebben samen nieuwe categorieën bedacht voor op de schappen. Ik kan als Organizer categorieën aandragen, zoals bijvoorbeeld thee en koffie, groente en fruit, pasta en rijst. Maar het moet natuurlijk voor de klant, en in dit geval het hele gezin, logisch zijn. Zo vonden zij het prettiger om te denken in maaltijden, zoals pizza (pizzabodem, ingeblikte vis etc), koffie (koffiebonen, koffiemelk, creamer, suiker etc.). We hebben ook een bestemming gevonden voor de overige spullen die niet onder levensmiddelen vallen.
Toen het duidelijk werd hoeveel categorieën er zouden komen en hoe groot de opbergers moesten worden is mijn klant zelf naar de winkel gegaan en heeft een aantal opbergers gekocht die zij zelf praktisch vond. In dit geval is er gekozen voor doorzichtige opbergbakken, waardoor voor iedereen direct te zien is dat erin zit. Daarnaast zijn houten kisten gebruikt voor de zwaardere spullen, zoals aardappels, frisdrank en bier.
Tijdens de laatste sessie hebben we gekeken of het systeem voor heel het gezin prettig werkte. We hebben nog een aantal kleine dingen aangepast en de klant heeft nog 3 extra opbergers erbij besteld. Om de puntjes op de ‘i’ te zetten hebben we als laatste de labels toegevoegd voor extra duidelijkheid in het systeem. Ik ben enorm trots op deze klant dat ze met het gezin samen een nieuw systeem heeft gevonden in de voorraad en ook dat het na een aantal weken nog steeds zo overzichtelijk is gebleven!