Knutselkast organiseren
Onlangs kreeg ik een vraag van een klant of ik kon helpen met het organiseren van alle knutselspullen, speelgoed en administratie in de woonkamer. Ze heeft drie kinderen en wist niet waar ze moest beginnen om weer een beetje overzicht te creƫren. Ze probeerde het telkens weer, een beetje opruimen als de kinderen op bed lagen. Maar na een paar dagen was het weer opnieuw een rommeltje en was bij haar ook de motivatie weg om weer opnieuw te beginnen.
Deze foto’s kreeg ik van haar voordat we begonnen met opruimen:
We hebben samen 2 uur opgeruimd. We zijn gestart met alles uit de kasten halen, te sorteren in groepjes op het aanrecht en van hieruit te bekijken wat er bewaard mocht worden en wat er weg kon.
We hebben voor een aantal spullen, zoals de wijnglazen, een nieuwe bestemming in de keuken gevonden. Ook zijn we door alle knutselwerkjes en papieren gegaan om te kijken wat er eventueel weg kon. We hebben voor alle drie de kinderen een knutsel/tekeningenbak gemaakt waar ze hun spulletjes in mogen bewaren. De kinderen zijn super trots op al hun werkjes, maar het werd een beetje te gek dat alles op de koelkast opgehangen moest worden en tussen alle andere knutselspullen neer werd gelegd.
We hebben een aantal opbergers gepast in de kast en bekeken hoeveel we er totaal nodig zouden hebben om alles netjes weer op te kunnen bergen. We hebben de Variera bakken van Ikea gebruikt, zowel het kleine als het grote formaat. Met labels met icoontjes hebben we voor de kinderen duidelijk gemaakt in welk bakje wat weer opgeborgen mocht worden. Denk aan icoontjes zoals stiften, scharen, lijm etc.
De kinderen zijn ook erg blij met het eindresultaat. Ze vinden het nu ook niet meer erg om na het spelen of knutselen te helpen met opruimen. Dit scheelt een hoop stress en tijd voor de klant. Fijn om weer een gezin wat meer rust en overzicht te geven!