Een paar weken geleden ben ik gestart met het helpen organiseren van de kleding bij een klant. Tijdens de eerste afspraak hebben we kennis gemaakt en gekeken naar de kleding die over drie verschillende plekken verspreid was in haar huis. We hebben gesproken over de ‘problemen’ waar ze nu tegen aan liep, zoals de kastdeur die niet geheel open kon door het bed, en besproken hoe haar ‘systeem’ nu werkt. Ze vertelde dat ze wel eens vaker de kleding op had geruimd en wat weg heeft gedaan, maar dat ze op keek tegen de grootte van de klus om alles aan te pakken en niet goed wist waar ze dan zou moeten beginnen. Dat werkte voor haar demotiverend.
De situatie voor we begonnen zag er zo uit. Drie verschillende plekken waar de kleding lag. In de grote houten kast, in de inbouwkast en aan het kledingrek. Van de houten kledingkast heb ik helaas geen foto van de situatie vooraf.
We zijn gestart met een sessie van 2 uur opruimen in te plannen om te kijken hoe ver we kwamen. We zijn gestart met de houten kast, omdat hier het meeste kleding in lag. We hebben samen gekeken naar het openen van de deur. We hebben wat opties doorgesproken, zoals de kast verplaatsen in dezelfde ruimte, verplaatsen naar een andere ruimte of het bed10cm te verschuiven. Ze heeft gekozen voor de laatste optie, het minst ingrijpend, maar wel om te proberen of dit nog prettig was met in bed stappen.
We zijn begonnen met alle kleding uit de kast te halen. Te verdelen in categorieën (truien, broeken, sokken, ondergoed, wandelkleding, bovenkleding-zomer, bovenkleding-winter). Per categorie heeft de klant ieder kledingstuk bekeken en gekozen tussen de volgende opties: bewaren, verkopen, doneren of weggooien. Dit ging vrij vlot. Er waren natuurlijk ook wel wat twijfelgevallen, die hebben we even aan de kant gelegd om later over te beslissen. Wat ik als opruimcoach vooral doe is vragen stellen tijdens het opruimen, suggesties geven over welke opties er zijn of waar in dit geval de kleding naar toe zou kunnen. Zo probeer ik samen met de klant door alle spullen heen te gaan en haar zelf te laten kiezen wat er mee gaat gebeuren.
Nadat alle spullen verdeeld waren in categorieën en per kledingstuk besloten was wat de bestemming was hebben we nog even gekeken naar de opbergers voor in de kast. We hadden tijdens de eerste afspraak al opgemeten hoe groot de planken waren en ik had van te voren al online gezocht naar opbergers die zouden passen. Ik heb twee soorten opbergers meegenomen naar de afspraak als voorbeeld, zodat we konden passen of er voor de verschillende categorieën beter een grotere of kleinere opberger handig zou zijn.
We hebben tijdelijk de oude opbergbakken gebruikt om de kleding na 2 uur opruimen weer terug in de kast te kunnen leggen. Dus het was fijn om alles wat we al hadden uitgezocht weer op een overzichtelijke manier in te kast terug te kunnen plaatsen tot de volgende opruimafspraak.
De tweede opruimafspraak duurde ook 2 uur. We zijn toen gestart met de inbouwkast en het kledingrek. Ook deze keer hebben we op dezelfde manier gewerkt. Eerst alles uit de kast, sorteren in categorieën, uitzoeken wat mag blijven en wat weg kan en uiteindelijk weer opbergers gepast.
Aan het einde van de tweede opruimsessie hebben we gekeken welke kleding waar het beste terug kon. Zo hebben we wat kleding aan het kledingrek gehangen die gedragen wordt in combinaties met vestjes/jasjes etc. We hebben ervoor gekozen om de zomerkleding in de inbouwkast te hangen, zodat er meer overzicht op het kledingrek ontstond. En het zo met wisselen in de seizoenen ook overzichtelijk blijft. We hebben berekend hoeveel opbergers er totaal nodig zijn. En gekeken naar een nieuwe kledingstang, omdat de oude wat gammel werd. De klant is na deze sessie zelf naar de winkel geweest om opbergers te kopen. Ze heeft gekozen voor de SAMLA opbergbakken van Ikea, in verschillende formaten.
Ik heb de klant geleerd hoe ze het makkelijkste de kleding kon vouwen, zodat het in de bakken ook overzichtelijk blijft. Vaak valt een stapel kleding meteen om als je er een kledingstuk tussenuit pakt. Door ze verticaal op te bergen zie je direct welke kleding erin zit en wordt het niet meteen rommelig als je er een kledingstuk uit haalt. Het fijne is dat de vouwtechniek niet ingewikkeld is en vaak niet heel anders is dan de vouwtechniek die al gebruikt wordt.
Het eindresultaat mag er dan ook wel wezen na twee keer 2 uur opruimen! Meer overzicht, ze draagt ook weer kleding waarvan ze niet eens wist dat ze die nog had en het allerleukste is dat ze alweer zelf is gestart met een andere opruimklus in huis. Ze heeft de motivatie weer terug gevonden en energie om de rest van het huis ook aan te pakken. Super!